XU HƯỚNG NGHIÊN CỨU CÔNG NGHỆ THÔNG TIN CHO CẢNG THÔNG MINH

LÊ THỊ QUỲNH HƯƠNG1, , PHẠM THỊ PHƯƠNG MAI1
1 Khoa Kinh tế, Trường Đại học Hàng hải Việt Nam

Nội dung chính của bài viết

Tóm tắt

Trong bối cảnh công nghệ thông tin (CNTT) ngày càng phát triển, mô hình cảng thông minh đang trở thành xu hướng tất yếu trong hiện đại hóa ngành cảng biển. Bài báo này thực hiện một tổng quan có hệ thống các nghiên cứu về ứng dụng CNTT trong cảng thông minh theo phương pháp PRISMA, nhằm đảm bảo tính toàn diện và khách quan. Từ 254 tài liệu ban đầu, 10 nghiên cứu tiêu biểu đã được chọn lọc để phân tích chuyên sâu. Kết quả cho thấy ba công nghệ chủ đạo gồm Internet vạn vật (IoT), trí tuệ nhân tạo (AI) và dữ liệu lớn (Big Data) đóng vai trò then chốt. Các chủ đề nghiên cứu chính tập trung vào tự động hóa, tối ưu hóa vận hành và quản lý dữ liệu, cùng với xu hướng tích hợp hệ thống ngày càng rõ nét. Ngoài ra, nghiên cứu cũng chỉ ra các khoảng trống học thuật, đặc biệt là sự thiếu hụt dữ liệu thực nghiệm và khung đánh giá mức độ trưởng thành số. Những phát hiện này cung cấp cơ sở cho các nghiên cứu tiếp theo và định hướng chiến lược chuyển đổi số bền vững trong lĩnh vực cảng biển.

Chi tiết bài viết

Tài liệu tham khảo

[1] Nguyễn Văn Hùng và Nguyễn Văn Trường (2021). Nghiên cứu ứng dụng công nghệ thông tin trong khai thác và điều hành cảng container tại Việt Nam. Tạp chí Khoa học Công nghệ Hàng hải, Số 65, tr.23-31.
[2] Đặng Văn Hòa và Trần Đức Trung (2020). Đánh giá tiềm năng triển khai mô hình cảng thông minh tại khu vực Cảng Hải Phòng. Tạp chí Giao thông Vận tải, Số 10/2020. tr.45-50.
[3] Tổng Công ty Tân Cảng Sài Gòn (2022). Báo cáo chuyển đổi số trong quản lý và khai thác cảng container tại Việt Nam. Hội thảo quốc gia về logistics và chuyển đổi số, TP. Hồ Chí Minh.
[4] Nguyễn Xuân Sang (2021). Định hướng phát triển cảng biển Việt Nam trong bối cảnh cách mạng công nghiệp 4.0. Diễn đàn Logistics Việt Nam 2021, Bộ Công Thương & Ngân hàng Thế giới.
[5] Acciaro, Michele, et al (2018). Are the innovation processes in seaport terminal operations successful?" Maritime Policy & Management, Vol.45.6, pp.787-802.
[6] Al-Fatlawi, Hayder Ali, and Hassan Jassim Motlak (2023). Smart ports: towards a high performance, increased productivity, and a better environment. International Journal of Electrical & Computer Engineering, Vol.13(2).
[7] Barros, Carlos Pestana, and Manolis Athanassiou (2004). Efficiency in European seaports with DEA: evidence from Greece and Portugal. Maritime Economics & Logistics, Vol.6, pp.122-140.
[8] Belfkih, Abderrahmen, Claude Duvallet, and Bruno Sadeg (2017). The Internet of Things for smart ports: Application to the port of Le Havre. Proceedings of IPaSPort 2017.
[9] Boullauazan, Yassin, Christa Sys, and Thierry Vanelslander (2023). Developing and demonstrating a maturity model for smart ports. Maritime Policy & Management, Vol.50(4), pp.447-465.
[10] Chen, Jihong, et al (2019). Constructing governance framework of a green and smart port. Journal of Marine Science and Engineering, Vol.7(4): 83.
[11] Chiang, Chao-Hung, and Cherng-Chwan Hwang (2009). Competitiveness of container ports in a region with cooperation and integration. Journal of the Society for Transportation and Traffic Studies, Vol.1, pp.77-91.
[12] Chiu, Rong-Her, Le-Hui Lin, and Shih-Chan Ting (2014), Evaluation of green port factors and performance: a fuzzy AHP analysis, Mathematical problems in engineering 2014, Vol.1: 802976.
[13] Coto-Millan, Pablo, Jose Banos-Pino, and Ana Rodriguez-Alvarez (2000), Economic efficiency in Spanish ports: some empirical evidence, Maritime Policy & Management, Vol.27(2)m pp.169-174.
[14] Cullinane, Kevin, et al (2004), An application of DEA windows analysis to container port production efficiency, Review of network Economics, Vol.3(2).
[15] Cullinane, Kevin, and Teng-Fei Wang (2006), Data envelopment analysis (DEA) and improving container port efficiency, Research in Transportation Economics, Vol.17, pp.517-566.
[16] De Moura, Delmo Alves (2022), Analysis of industry 4.0 and their impact on port environmental management, Independent Journal of Management & Production, Vol.13(5), pp.1168-1190.
[17] Denyer, David, and David Tranfield (2009), Producing a systematic review.
[18] Flynn, Matthew, P-W. Lee, and Theo Notteboom (2011). The next step on the port generations ladder: customer-centric and community ports, Current issues in shipping, ports and logistics/Notteboom, Theo [edit.], pp.497-510.
[19] Heikkilä, Marikka, Jouni Saarni, and Antti Saurama (2022). Innovation in smart ports: Future directions of digitalization in container ports, Journal of Marine Science and Engineering, Vol.10(12):1925.
[20] Hirata, Enna (2022), Shipping Digitalization, Supply Chain: Recent Advances and New Perspectives in the Industry 4.0 Era:107.
[21] Kaliszewski, Adam (2018), Fifth and sixth generation ports (5GP, 6GP)-evolution of economic and social roles of ports, Retrieved, Vol.5:31.
[22] Karas, Adrianna (2020), The role of digitalization for smart port concept, Economic and Social Development: Book of Proceedings, pp.406-412.
[23] Lee, Paul Tae-Woo, and Jasmine Siu Lee Lam (2016), Developing the fifth generation ports model, Dynamic shipping and port development in the globalized economy, Vol.2: Emerging trends in ports, pp.186-210.
[24] Lin, Sheng-Che, Hsien-Kuo Chang, and Ying-Feng Chung (2022). Exploring the impact of different port governances on smart port development strategy in Taiwan and Spain. Sustainability, Vol.14(15): 9158.
[25] Lirn, Taih-Cherng, Helen A. Thanopoulou, and Anthony KC Beresford (2003). Transhipment port selection and decision-making behaviour: analysing the Taiwanese case. International Jounrnal of Logistics: Research and Applications, Vol.6(4), pp.229-244.
[26] Yang, Yongsheng, et al (2018), Internet of things for smart ports: Technologies and challenges. IEEE Instrumentation & Measurement Magazine, Vol.21(1), pp.34-43.
[27] Sohaib, R. M., et al (2010). Network Slicing for Beyond 5G Systems: An Overview of the Smart Port Use Case. Electronics 2021, 10, 1090.
[28] Tongzon, Jose (2001). Efficiency measurement of selected Australian and other international ports using data envelopment analysis. Transportation Research Part A: Policy and Practice, Vol.35(2), pp.107-122.
[29] Verhoeven, Patrick. (2010), A review of port authority functions: towards a renaissance?. Maritime Policy & Management, Vol.37(3), pp.247-270.
[30] Wu, Jie, Hong Yan, and John Liu (2010). DEA models for identifying sensitive performance measures in container port evaluation. Maritime Economics & Logistics, Vol.12, pp.215-236.
[31] Yao, Haiyuan, et al (2021). Development direction of automated terminal and systematic planning of smart port. 2021 IEEE 2nd International Conference on Big Data, Artificial Intelligence and Internet of Things Engineering (ICBAIE). IEEE.
[32] De la Peña Zarzuelo, Ignacio (2021). Cybersecurity in ports and maritime industry: Reasons for raising awareness on this issue. Transport Policy, Vol.100: 1-4.
[33] Zhuang, Zilong, et al (2022). Optimization for integrated scheduling of intelligent handling equipment with bidirectional flows and limited buffers at automated container terminals. Computers & Operations Research, Vol.145: 105863.